Budapesti Műszaki Egyetem Bihar-hegység barlangjai honlap alapján

Szamos-bazár körútja (Izvoarele Someşului Cald)

Megközelítés: A pádisi autócsomóponttól (Pádisi erdészház -Canton Padis) É-i irányban kék sáv piros sáv jelzésen a kocsiúton egészen egy derékszögű kanyarig (innen tovább hamarosan végetér a kocsiút). Itt letérünk a piros kör jelzésre. Ez a rész jó sátrazó hely, de kissé nagy a forgalom (lopás).

Túraleírás: Hamarosan egyre mélyülő völgyben haladunk a patak mellett. A víz egy kis alagutból bukkan elővölgyben haladunk a patak mellett. A víz egy kis alagútból bukkan elő. Ha folytatjuk utunkat néhány méterrel odébb megtekinthetjük az elnyelődési pontját is, habár itt már a Nagy Portálé vonja el figyelmünket, vagyis az Aragyásza-barlang hatalmas bejárata. fotó

<Aragyásza-barlang W       Cetăţeă Rădesei                Mátyás Vilmos: 75. oldal                  térkép: 75. o.

Aragyásza kürtői  Aragyásza térképe
Aragyásza bejárata A Babilon kapuján belépve haladunk az egyre sötétedő járaton befele.Az Emeleti teraszról egy kis létra vezet le az Altatón keresztül, ahol szükség lehet világításra (megteszi egy elemlámpa is), mert különben sötétben kell megtennünk néhány métert. Hamarosan újra félhomályban haladhatunk, hiszen a felső ablakokaon keresztűl beszűrődik a fény. A patakon átkelve a Nagy-ablak alá érkezünk. Innen kezdve lassan elfogy felettünk a mennyezet és egy szűk kanyonban, a Medúza zugban csúszkálunk a patak fölé fektetett pallókon. fotó
látkép      túraútvonal térkép (M.V.)

Elhagyva a kanyont mitológiai tájra érkezünk, egy üde rétre, a Fortuna-ligetbe. Balkéz felé, a Sárkány-zugban a Feredő-patak kis vízesésében frissülhetünk fel. fotó Visszatérve a jobb oldali piros kör jelzést követjük, ami a Moloch-vízesést (Czárán-esés) megkerülve a Belvederre vezet. Innen megtekinthetjük a túloldal fehér Bábel sziklákat. További utunkon érintjük a Cukorvárat, a Baál tornyát és közben le is ereszkedtünk a patak szintjére. Ezen még kis vízállás idején is nehéz száraz lábbal átkelni, ezért nekivetkőzünk - a kényelmesebbje strandpapucsot húz - és átlábalunk a patakon. Ez nagy vízállás idelyén nem is olyan könnyű! Először a Piccoló-zuhatag mellett a W Belczazár palotájához kapaszkodunk fel (P. Honu) mely 75 m hosszú, könnyen járható kanyargós folyosó, falain vékony cseppkőkéreggel. Utunk innen kezdve nagyjából vízszintesen a Bábel-sziklák alatt folytatódik, ahol az Elvált torony impozáns tömbje magasodik fölénk. A kettős piros kör elzésen egy kis kitérővel a kilátóról megcsodálhatjuk a Moloch-vízesést és beláthatjuk az egész völgyet. Balra (D-nek) letérő vezet a Moloch torkához (Gura Molohului). A hegység legvadabb szakadéka, melyben Czárán hídállásos lépcsőzetet vezetett fel, ez azonban régen elpusztult. Végén van a Moloch (Czárán)-vízesés, amelyet csak alpinista felszereléssel és gyakorlattal lehet megmászni. A Belvedere előtt óvatosan ki lehet mászni a szakadék szélére, hogy beletekintsünk. Visszafordulva, a D felé húzódó sziklafal tövében, mintegy 100 m-re az ösvénytől kell keresni a Moloch-barlangot, amely egy 8-10 m magas, 40 m hosszú üreg (más néven P. Uscată, vagyis Száraz-barlang). A moloch torkától vissza kell mászni a bal partra, oda, ahol azt elhagytuk. Tovább Ny felé leereszkedünk a meredek lejtőn egy vasoszlopig ami útbairányít a Kis-Tunelhoz (Tunelul Mic). Ez egy rövid alagút, melyen a Meleg Szamos vize folyik keresztűl, de az áradások rendszeresen eltömik farönkökkel, hordalékkal, vagyis nem igazán látványos. Innen a patakon újból átkelve visszatérünk az Aragyásza-barlanghoz, de most nem alul haladunk át, hanem felkapaszkodunk a sziklás sarkon Czárán kirobbantott ösvényén, a felső körúton, a Bölcső medencéébe, ahol a barlang felső világítóablakainak nyílásait láthatjuk ("Palmira romjai") és leereszkedhetünk óvatosan a Nagy Ablak alsó páholyába is. Életveszélyes! Inkább kötélen! A Bölcsőből le a Babilon kapuja előtti karsztforráshoz, s onnan déli irányban vissza a Varasó medencéjébe.

Felszerelés: Túraruha, elemlámpa az Aragyásza-barlangon való áthaladáshoz, patakon átkeléshez papucs, v. vízhatlan lábbeli.

Kanyontúra:

1. A kalandvágyóbbak kis vízállásnál leereszkedhetnek a patakot követve, a csúszós! sziklákon néhol derékig érő vízbe érkezve.
  2. Leereszkedés a Moloch vízesésen: Fentről a patak rendkívül nehezen követhető az összedőlt fatörzsek miatt.
A leírás Mágyás Vilmos: Bihar-hegység túristakalauza felhasználásával készült.